De vorbă cu autoarea Monica Ramirez

În primul rând, spune-ne mai multe despre tine. Cum este omul Monica Ramirez dincolo de scriitura sa?
Omul este fix cel care se întrezărește printre rânduri. Cei care mă cunosc mai bine și au citit Seria Alina Marinescu știu la ce mă refer. În rest, cu bune și cu rele, la fel ca toată lumea. Mi-aș dori ziua cu vreo 60 de ore și încă 100 de ani ca să pot avea timp pentru tot și toate. Dar încerc să mă mulțumesc cu ce am… o să te anunț dacă-mi iese.

Care sunt cărţile care consideri că au avut o influenţă decisivă pentru formarea ta ca om?
Am citit cu aviditate în copilărie și adolescență, dar, sincer, nu pot spune că formarea mea ca om a depins de o carte anume ori chiar mai multe. Cum la un moment dat viața mea a luat o turnură complet neașteptată și neplanificată, cred că până la urmă experiența de viață rezultată a avut un rol decisiv. Însă cărțile au adăugat doar anumite nuanțe.

De ce scrii? Care este scopul rândurilor tale?
De scris m-am apucat mai mult în ideea de exorcizare și asta doar pentru că o anumită poveste trebuia spusă. Am descoperit că-mi place, așa că am continuat. Dacă reușesc să ofer măcar unei singure persoane bucuria pe care o experimentez eu atunci când citesc o carte bună, atunci declar că mi-am împlinit menirea ca autor. Scopul romanelor mele îl reprezintă povestea în sine, nu filozofia inutilă. Din punctul meu de vedere, scriitorul este un arhitect de povești, un as al visării cu ochii deschiși. Un scriitor bun reușește să introducă cititorul în lumea creată de el. Un autor excelent îl face să participe trup și suflet la povestea respectivă. Cam ăsta ar fi și scopul meu.

Ai un scriitor pe care îl consideri un model?
Am mai mulți, dar mă voi rezuma să-i numesc doar pe Carol Goodman, Alice Hoffman și Daniel Silva.

Au existat persoane care te-au descurajat, spunându-ți că nu vei reuși să scrii o carte? Dacă da, cum ai trecut peste aceste piedici?
Bineînțeles. Doar că la mine funcționează invers… spune-mi că nu pot face ceva și vei rămâne surprins de rezultate. De cele mai multe ori, descurajările mă motivează cu mult mai eficient decât încurajările.

Vorbeşte-ne despre rolul social-media în promovarea cărţilor, a ta în particular, dar şi în general.
În general, nu-mi prea place să mă afișez în mod public, pun mare preț pe intimitate. Probabil o deformare profesională, un derivat al celeilalte vieți care n-are nicio legătură cu cariera de scriitor. Habar n-am dacă mi-aș fi creat un cont de Facebook în cazul în care nu m-aș fi apucat serios de scris, însă e clar că mi-e de un real ajutor. Și după cum merg lucrurile, cred că viitorul aparține în totalitate social-mediei, așadar nu ne rămâne decât să ne adaptăm corespunzător.

Care este cel mai profund vis al tău?
Fiind profund, trebuie să rămână și secret. Dar recunosc că al doilea ar fi să apuc să văd Seria Alina Marinescu transformată într-un film ori măcar un serial TV. S-ar preta pentru ambele.

Ce s-a schimbat în viața ta după publicarea primului tău volum?
Inițial am publicat în State, așa că au apărut cecurile destul de consistente pentru drepturile de autor. Ceea ce e de bine. Acolo succesul se măsoară în bani, fiind vorba despre o industrie a cărții. În România se merge mai mult pe vorbe, așa că aici am primit multe aprecieri. Verbale și scrise. Bani, nu prea. Dar am cunoscut mulți oameni care acum îmi sunt foarte dragi și asta înseamnă mult. Totuși, aștept cu interes momentul în care vom putea discuta despre o industrie a cărții și în România.

Care este cea mai mare minciună pe care ai spus-o vreodată?
Că-mi place să merg la școală…

Cui recomanzi Seria Alina Marnesicu ?
Celor care-și doresc o poveste complet aparte față de ce-au citit până acum. Fără exagerare și cu un tupeu fenomenal ori poate mai mult o lipsă de falsă modestie. Plus că povestea e reală, nu inventată…
Alina și Alex sunt asasini profesioniști, ambii recrutați împotriva voinței lor. Alex este prietenul Alinei, iubitul ei, mentorul ei, fundația distrugerii întregii ei vieți. Persoana responsabilă pentru transformarea ei într-o mașină de ucis extrem de eficientă. Alex este soțul Alinei, însă mariajul lor nu este nimic altceva decât o acoperire convenientă pentru misiunile în care sunt trimiși. Câteodată, Alina se întreabă cum ar fi să aibă o viață normală. Normalitatea este foarte greu de atins într-o existență fantomatică, lucrând pentru o organizație inexistentă. Elite este o organizație ultra-secretă care nu există, condusă de oameni care nu există. O organizație fără titlu oficial, neînregistrată nicăieri, ai cărei angajați sunt fantome. Elite există dincolo de invizibil, fără a fi constrânsă de lege, fără analiza mass-mediei.
Conflictul psihologic este enorm, Alina devenind fără voie un asasin de elită care posedă mai multă umanitate si conștiință decât ar trebui pentru binele ei. Libertatea, sau lipsa ei, reprezintă de fapt drama centrală. A fi liberă să aleagă orice în viață nu mai este o opțiune, cu atât mai puțin a se ghida după ceea ce-i spune inima.
Pe de altă parte, Alex pare un om din oțel. Nu cunoaște frica în timpul misiunilor sau în afara lor, dar în mod paradoxal nu a reușit încă să-și distrugă complet orice urmă de conștiință. Alex este de fapt mai mult o fantomă dacă-l comparăm cu un om normal și trebuie să fie așa ca să poată ucide pe oricine i se ordonă. Trăiește într-o altă dimensiune în care nu există emoții inutile.
Cu toate acestea, între el și Alina se stabilește o conexiune foarte puternică. Alina reprezintă singurul suflet cu adevărat pur din lumea întunecată ce-l înconjoară. Alex reprezintă un mister nu numai pentru oamenii din jurul lui, ci mai ales pentru Alina, care nu-i înțelege aparenta răceală sufletească. Romantismul și sensibilitatea pe care le simte mai mult la nivel instinctiv în el o duc mai degrabă cu gândul la un fel de cavaler modern. Un înger al morții. Relația paradoxală rece-fierbinte dintre cei doi devine și mai complicată datorită jocului aproape zilnic cu moartea în timpul misiunilor la care trebuie să participe. Probabil cea mai arzătoare întrebare este: o iubește Alex pe Alina cu adevărat? Nu putem răspunde la această întrebare decât urmărind acțiunile lui în ceea ce-o privește.
Violență, intrigă, iubire și ură, atracție și respingere într-o lume întunecată și complicată, Elite reprezintă opusul societății ideale. În această lume atât de secretă încât devine fantomatică, agenții operativi devin la fel de fantomatici. Odată intrați în joc, nu se mai pot retrage, nu pot pleca acasă la terminarea programului de lucru. Elite le acaparează viețile complet, invadându-le simțurile, intimitatea, de cele mai multe ori chiar gândurile. Cu toate că luptă în numele binelui, Elite nu garantează absolvirea de păcatele pe care trebuie să le comită în numele acelui bine. Dimpotrivă, Elite reprezintă purgatoriul personal al fiecăruia. Cartierul general este o oază subterană unde întunericul este la el acasă, un buncăr post-modern ale cărui surse de lumină sunt mai mult ecranele monitoarelor. Elite este un loc foarte opresiv în care sistemele de securitate sunt mai importante decât viețile celor ce-i asigură continuitatea. Noii recruți sunt remodelați și reprogramați într-o nouă identitate cu un trecut fals. Când pășesc în lumea reală, agenții operativi nu simt că ar fi eroi care luptă pentru binele omenirii. Și de fapt nici nu sunt. Ei trebuie să mintă, să înșele, să comploteze, să asasineze. În lumea lor morala se opune în mod direct logicii, datoria anulează iubirea și umanitatea, autoritatea anulează compasiunea, eficiența justifică victimele colaterale.
Cam asta ar fi povestea, dar foarte, foarte pe scurt. Ceea ce poate părea cel puțin ciudat, nu? :)) Mai ales după toată descrierea asta! Însă, credeți-mă pe cuvânt, totul e cu mult mai complicat pe parcursul celor șase volume ale seriei.

Care este cel mai mare defect al tău, dar cea mai mare frică a ta?
Îmi lipsește cu desăvârșire răbdarea, ceea ce în anumite momente se transformă într-un defect major. Și câteodată mi-e frică de faptul că nu mi-e frică de nimic.

Ce planuri de viitor ai? Mai pregăteşti vreo serie?
De curând am reeditat Seria Alina Marinescu la Librex Publishing și sunt foarte fericită de rezultat. În toamnă, la Gaudeamus, urmează să apară reeditările celorlalte romane apărute până acum în România: Traficantul de umbre, Seducția apei, Viață dublă la Veneția și Fantoma de pe lac. Abia la anul am în plan două romane noi, ambele thriller/fantasy. Deocamdată nu mă gândesc la o altă serie, dar nu se știe niciodată.

Când erai mică îți imaginai că vei face toate astea?
Visul meu a fost să devin balerină. Nu pot spune că nu s-a realizat, doar că oarecum diferit. Am terminat Liceul de Artă George Enescu – Secția Coregrafie, cum se numea pe atunci, și aproape imediat viața mea a luat-o pe un alt drum total neașteptat. Dacă vrei, cariera de dansatoare a continuat cumva în paralel cu o existență impusă și asta doar când a fost absolut necesar din anumite considerente. Așadar, nu, ce-mi imaginam eu în copilărie în legătură cu viața mea nu se prea apropie de realitate. Și cu toate astea, n-aș putea spune că dacă aș putea da timpul înapoi aș lua-o pe un alt drum.

 

Cine sunt cititorii pentru tine și ce rol au aceștia în drumul tău?
Sunt persoanele speciale cu care împărtășesc poveștile mele. Le mulțumesc mult că-mi sunt alături, apreciez fiecare cititor în parte, fiecare recenzie, fiecare impresie. Chiar și cele negative.

Ce le-ai transmite tinerilor cititori ai acestui site şi totodată, ce le-ai transmite celor care ţi-au citit sau îţi vor citi cărțile?
Pentru cei care n-au citit încă vreun roman de-al meu, recomand Seria Alina Marinescu. E o poveste reală, care sper să vă prindă și să vă deschidă apetitul pentru restul romanelor scrise de mine. Și, în general, citiți autori români! Vă garantez că sunt destui care merită din plin!

Leave a Reply

